آموزش, پزشکی

آنچه باید درباره بیماری ویروس کرونای جدید (کووید-19) بدانید

click2all

کووید-19

آنچه باید درباره بیماری ویروس کرونای جدید (کووید-19) بدانید

ویروس‌های کرونا گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را آلوده کنند و باعث بروز ناراحتی‌های تنفسی شوند؛ این ناراحتی‌ها ممکن است به اندازه سرماخوردگی خفیف یا به اندازه ذات الریه شدید باشند. در موارد نادر، ویروس‌های کرونای حیوانی، انسان‌ها را آلوده می‌کنند و سپس بین آنها سرایت پیدا می‌کنند. شاید ویروس SARS (نشانگان تنفسی حاد) در سال 2002 الی 2003 را به خاطر بیاورید؛ این ویروس نمونه‌ای از ویروس کرونا بود که از حیوانات به انسان‌منتقل شد. یکی دیگر از موارد مهم و جدیدتر نژاد ویروس‌کرونا، MERS (نشانگان تنفسی خاورمیانه) نام دارد که در سال 2012 در خاورمیانه کشف شد و به گفته دانشمندان این ویروس ابتدا از شتر به انسان انتقال پیدا کرده است.

آزمایش آنتی بادی کرونا

تست آنتی بادی

ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شوید و متوجه آن نشوید. زیرا تمام افرادی که به ویروس آلوده می شوند ، علائم ندارند. آزمایش کرونا به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا آلوده هستید یا خیر، یک آزمایش خون سریع وجود دارد که به شما میگوید آلوده شده اید یا خیر.

این آزمایش ، آزمایش آنتی بادی نامیده می شود. ممکن است آن را با عنوان آزمایش سرولوژی نیز بشنوید. این آزمایش در جستجوی مواد خاصی به نام آنتی بادی ها در خون شما می باشد. بدن شما هنگام مبارزه با عفونتی مانند کووید-19 آنتی بادی ها را تولید میکند. زمانی که شما واکسن میزنید نیز همین اتفاق میفتد مثلا هنگام تزریق یک دوز واکسن آنفولانزا  نیز بدن شما آنتی بادی تولید میکند. با تولید آنتی بادی بدن شما در برابر یک ویروس ایمنی ( مصونیت ) پیدا می کند. آزمایش آنتی بادی وجود خود ویروس را بررسی نمی کند. در عوض ، اینکه سیستم ایمنی بدن شما – سیستم دفاعی بدن شما در برابر بیماری – به عفونت پاسخ داده یا خیر را بررسی میکند.

شما باید مقداری خون بدهید. متخصصان دو نوع آنتی بادی ضد کووید-19 را آزمایش می کنند. آنها به دنبال موارد زیر هستند :

   1- آنتی بادی های IgM ، که در اوایل عفونت ایجاد می شوند.

   2- آنتی بادی های IgG ، که متعاقبا بعد از بهبودی شما ظاهر می شوند.

حدود 4 هفته طول می کشد تا بدن شما آنتی بادی های IgM را تولید کند. اما دانشمندان مطمئن نیستند چقدر طول خواهد کشید تا این اتفاق در مورد کرونا رخ دهد. برای فهمیدن این موضوع آزمایشات بیشتری لازم است.

بخاطر داشته باشید که آزمایشهای فعلی آنتی بادی نمی توانند به شما بگویند که نسبت به کرونا ایمن هستید یا خیر. زیرا نمی دانیم این آنتی بادی ها چه مدت می توانند از شما در برابر ویروس کرونا محافظت کنند. و برای تشخیص ویروس نباید از این آزمایش ها استفاده کرد.

تست PCR برای تشخیص کرونا

تست PCR برای تشخیص کرونا

PCR چیست؟

واکنش زنجیره ای پلیمراز ( PCR ) یک روش آزمایشگاهی رایج است که برای تهیه نسخه های زیادی (میلیون ها یا میلیاردی) از یک منطقه خاص از DNA مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور معمول ، هدف PCR تهیه مقدار کافی از ناحیه DNA هدف است که می تواند به روش دیگری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. به عنوان مثال ، DNA تقویت شده توسط PCR ممکن است برای توالی ارسال شود ، توسط الکتروفورز ژل تجسم شود ، یا برای آزمایش های بعدی در پلاسمید کلون شود.

در حال حاضر ، واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) و آزمایش آنتی بادی روش های غالب سیستم های بهداشت جهانی برای تست شهروندان برای Covid-19 است. هر دو تکنیک احتیاط های خود را دارند و با آشکار شدن بحران ، محققان به دنبال راه های جایگزین برای غربالگری بیماری کشنده هستند.

اگر کسی به ویروس کرونا آلوده باشد انتخاب آزمایش آنتی بادی برای او انتخاب نادرستی است. به جای این آزمایش، پزشکان در حال حاضر از آزمایش PCR استفاده می کنند. پزشک نمونه از مخاط بینی یا حلق را به آزمایشگاه می فرستد ، تجزیه و تحلیل نمونه‌ها در آنجا حدود سه تا پنج ساعت طول می‌کشد و در آن آزمایشگر به دنبال اجزا ژنتیکی ویروس است.

از تستهای PCR برای تشخیص مستقیم حضور آنتی ژن استفاده می شود ، PCR نشان می دهد که چه کسی آلوده است.

تست PCR چگونه انجام می شود؟

بسیاری از آزمایشگاه­ها براساس تعیین مواد ژنتیک ویروس در نمونه­ ی حلق یا بینی بیمار آزمایش­ هایی برای تشخیص کووید-19 ایجاد کرده اند. مراحل عادی در این نوع تست عبارتند از:

  • پزشک از یک سواب پنبه ای استریل­ شده برای گرفتن نمونه مخاط از حلق یا بینی استفاده می­ کند.
  • پزشک سواب پنبه ای را در ظرف استریل­ شده می­ گذارد و در آن را برای آزمایشگاه ارسال می­ کند.
  • سواب پنبه ای باید طی این مراحل تحت دمای خاص نگهداری شود تا ویروس زنده بماند و تست دقیق باشد. نمونه باید ظرف 72 ساعت به آزمایشگاه برسد.
  • تکنیسین آزمایشگاه مواد شیمیایی را با گوش پاک کن مخلوط می­ کند تا مواد ژنتیکی هرگونه ویروس که ممکن است روی سواب پنبه ای باشد، خارج شود.

دقت تست PCR به عوامل مختلفی بستگی دارد:

معمولا از تست تشخیص عفونی که مواد ژنتیکی خود ویروس را مشخص می ­کند برای تشخیص کووید-19 یا عفونت فعال ویروس کرونا استفاده می شود. اما هیچ تستی همیشه 100% دقیق نیست. موارد زیر روی میزان صحت تست تاثیر می­ گذارد:

  • ممکن است مبتلا به ویروس باشید اما سواب پنبه ای ویروس را از حلق یا بینی جمع نکند.
  • سواب پنبه ای یا نمونه ­ی مخاطی حین جمع ­آوری یا آنالیز تصادفا آلوده شود.
  • سواب پنبه ای حلق یا بینی قبل از بررسی در دمای مناسب نگهداری نشود.
  • مواد شیمیایی مورد استفاده برای استخراج مواد ژنتیکی ویروس و کپی DNA ویروس درست کار نکند.

واکسن کرونا

واکسن کرونا

بسیاری از دولت‌ها هشدار داده‌اند تا زمانی که جامعه پادتن‌هایی برای مقابله با ویروس ایجاد نکند، زندگی روزمره نمی‌تواند به حالت عادی برگردد. بر این اساس آزمایش‌های بالینی در حال انجام است، هرچند ساخت و توسعه توسعه ممکن است سالها طول بکشد. در کنار این موضوع، باید این نکته را نیز یادآور شد که دستیابی موفقیت‌آمیز به واکسن کافی نیست. اگرچه کل کشور در برابر این ویروس مصون شوند اما این همه‌گیری هنوز در جهان برقرار است و خطر آن نیز برای همه وجود دارد.

بیش از صد واکسن در بخش بالینی توسط شرکت‌های داروسازی، موسسات دانشگاهی، سازمان‌های دولتی و سایر موارد آزمایش شده است. بیش از هفتاد مورد از آنها توسط سازمان بهداشت جهانی در حال پیگیری است. از این تعداد، ده‌ها واکسن در بیش از ده کشور، در حال حاضر تحت آزمایش‌های بالینی قرار گرفته‌اند. در حالی که تعدادی از این واکسن‌ها به عنوان گزینه امیدبخش مطرح هستند اما کارشناسان هشدار می‌دهند که هنوز مشخص نیست که در صورت تایید شدن واکسن‌ها، کدام یک بتواند در مقیاس بزرگ موفق باشد.

ایالات متحده آمریکا

در ایالات متحده نخستین آزمایش‌های انسانی با واکسن ساخته شده توسط شرکت مدرنا در ماه مارس در سیاتل آغاز شد. این آزمایش توسط مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی انستیتوی ملی بهداشت انجام می‌شود. این واکسن قرار بود در مرداد ماه بر روی سی هزار داوطلب، آزمایش و نتایج آن اعلام شود. در حال حاضر آزمایشات انسانی این شرکت در حال اجرا بوده و گفته شده به‌زودی نتیجه قطعی این واکسن اعلام خواهد شد. در صورت مثبت بودن نتیجه، قرار است در مرحله نخست صد میلیون دوز از این واکسن ساخته و ارائه شود.

از میان سایر نامزدهای این کارآزمایی، شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی اینوویو است که مرحله آزمایش انسانی را آغاز کرده است. شرکت بیوتکنولوژی نوواوکس تولید کننده واکسن مستقر در آمریکا به زودی مرحله دوم آزمایش بالینی را در آفریقای جنوبی آغاز می‌کند. این آزمایش که بر روی ۲۶۶۵ انسان بالغ سالم در آفریقای جنوبی انجام می‌شود، با کمک مالی ۱۵ میلیون دلاری بنیاد بیل و ملیندا گیتس است. نتایج مقدماتی از مرحله نخست آزمایش این واکسن نشان داده، بدن افرادی که دو واحد از این واکسن را دریافت کرده‌اند پادتن‌های خنثی‌کننده‌ای تولید کرده که مانع ورود ویروس به سلول‌ها می‌شود.

انگلستان

در ماه آوریل، دانشگاه آکسفورد با بودجه ۲۵ میلیون دلاری از دولت انگلستان، انجام مرحله انسانی آزمایش‌ها برای واکسن مورد نظر خود را آغاز کرد. به گفته دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی، این واکسن که توسط آسترازنکا تولید شده، احتمالاً نامزد اصلی واکسن در جهان است. این واکسن در حال حاضر در مراحل نهایی آزمایشات بالینی است و محققان انتظار دارند نتایج آزمایشات بالینی تا پیش از شروع پاییز سال جاری پایان یافته و چند ماه بعد این واکسن ارائه شود.

در کنار این، واکسن‌های ساخته شده توسط محققان امپریال کالج لندن نیز در مراحل آزمایشی هستند. آن‌ها مراحل نخست و دوم آزمایش‌ها را از تیرماه آغاز کردند. محققان در تلاش هستند تا بررسی دقیق بر روی این واکسن تا پایان سال، احتمال تاثیرگذاری آن بر ویروس را مشخص کنند.

چین

در چین نیز حداقل شش شرکت در حال انجام آزمایش بر روی واکسن کروناویروس جدید هستند. شرکت بیوتکنولوژی کانسینو و مرکز تحقیقات پزشکی ارتش آزادی‌بخش خلق چین نیز آزمایشات را در ماه مارس برای واکسن کووید ۱۹ آغاز کردند. نمونه تولید شده این شرکت برای استفاده توسط نیروهای نظامی چین به تصویب رسید. مرکز تحقیقاتی ارتش همچنین با سایر شرکت‌های بیوتکنولوژی در حال همکاری است.

موسسه محصولات بیولوژیکی پکن و ووهان، زیرمجموعه‌های شرکت سینوفارم نیز آزمایش‌های خود را بر روی واکسن ویروس غیرفعال (استفاده از نسخه مرده ویروس) انجام می‌دهد. همچنین محققان آکادمی علوم پزشکی چین در حال انجام آزمایش برای دو نامزد دیگر هستند. گفته شده آزمایشات در مراحل آخر هستند و آزمایش‌های بعدی این واکسن به زودی توسط شرکت چینی بیوتکنولوژی سینوواک در برزیل آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید