آموزش, موبایل

حافظه کش اندروید را چگونه پاک کنید

click2all

حافظه کش اندروید را چگونه پاک کنید

حافظه کش اندروید را چگونه پاک کنید

گوشی شما یک حافظه ذخیره‌سازی محدود دارد که حافظه کش نامیده می‌شود و می‌تواند به سرعت پر شود، برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید مرتباً فایل‌های جدیدی را برای ذخیره اطلاعات ایجاد می‌کنند. این‌ها فایل‌های موقت هستند که به‌عنوان حافظه پنهان یا Cache شناخته می‌شوند و یک قسمت از حافظه ذخیره‌سازی شما را در برمی گیرند. اجازه دهید نگاهی بیندازیم به هدف از حافظه پنهان، نحوه پاک کردن آن و… .

اهداف فایل های cache

اهداف فایل‌های Cache

تلفن شما از داده‌های موقت ذخیره‌شده در حافظه پنهان استفاده می‌کند تا با سرعت بیشتری اطلاعات مرتبط را هنگام باز کردن برنامه بارگذاری کند. به‌عنوان مثال برنامه Spotify ممکن است لیست آهنگ‌های اخیراً را در خود ذخیره کند و هنگام استفاده مجدد دوباره آن‌ها را بارگذاری نکند.
یک فایل کش فقط از برنامه‌های مرتبط استفاده می‌کند، برای مثال هنگام استفاده از Spotify از حافظهٔ پنهان اینستاگرام استفاده نمی‌شود. در بیشتر موارد هنگامی که از برنامه‌ای در مدت زمان طولانی استفاده نمی‌کنیم حافظه پنهان تصمیم می‌گیرد که فایل‌های موقت مربوط به آن را از حافظه خارج و پاک کند. وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و بازی‌ها همه از اطلاعات حافظه کش استفاده می‌کنند تا با سرعت بیشتری در دسترس شما قرار گیرند. معمولاً فایل‌های کش به صورت پنهان و در پس‌زمینه کار می‌کنند، آن‌ها باعث می‌شوند تلفن شما با سرعت بالاتری کار کند.

فواید پاک کردن حافظه پنهان

اهداف فایل‌های Cache

فایل‌های کش، فایل‌های مهمی هستند و شما عموماً با آن‌ها سروکاری نخواهید داشت، به‌هرحال خوب است گاهی اوقات آن‌ها را به صورت دستی از تلفن تان حذف کنید. این کار می‌تواند از چند طریق به شما کمک کند. در کوتاه مدت، پاک کردن حافظه پنهان به شما کمک می‌کند که در فضای ذخیره‌سازی صرفه‌جویی کنید اما این یک راه‌حل موقت است زیرا هر بار که از برنامه‌ای استفاده کنید داده‌های آن داخل حافظه پنهان دوباره ایجاد می‌شوند. بعضی اوقات داده‌های داخل کش که قدیمی‌تر هستند، خراب می‌شوند و می‌توانند مشکلاتی را در اجرای برنامه‌ها ایجاد کنند با پاک کردن این فایل‌ها می‌توانید تا حدی مشکلات ایجادشده در روند برنامه‌ها را برطرف کنید. فایل‌های قدیمی داخل حافظه پنهان می‌توانند تهدیدهای امنیتی برای شما محسوب شوند. صفحات وب موجود در مرورگر شما دارای اطلاعات حساسی است که اگر شخصی به صورت غیرمجاز به این فایل‌ها دسترسی پیدا کند می‌تواند به راحتی اطلاعات شما را به سرقت ببرد. چنانچه مرورگر یا دیگر برنامه‌ها به دلیل وجود اطلاعات قبلی که در حافظه پنهان ذخیره هستند قادر به به‌روزرسانی اطلاعات جدید نباشند با پاک کردن کش می‌توانید اطلاعاتتان را به‌روزرسانی کنید.

راه‌های پاک کردن حافظه کش (پنهان) در اندروید

راه‌های پاک کردن حافظه کش (پنهان) در اندروید

در نسخه‌های جدید اندروید باید فایل‌های کش مربوط هر برنامه را به‌طور جداگانه پاک کنید، توجه داشته باشید که به ندرت نیاز به حذف تمامی فایل‌های موجود در حافظه پنهان پیدا خواهید کرد. در بیشتر موارد با پاک کردن کش چند برنامهٔ مشکل‌ساز، مشکلات برنامه‌ها و یا فضای ذخیره‌سازی برطرف خواهند شد.
با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید فایل‌های موجود در حافظه کش گوشی خود را پاک کنید:
به قسمت تنظیمات گوشی رفته و Apps (مدیریت برنامه‌ها) را انتخاب کنید.
در سمت راست قسمت بالای صفحه علامت سه نقطه را انتخاب کنید و سپس گزینه Sort by size (مرتب‌سازی لیست بر اساس اندازه) را بزنید. این کار باعث می‌شود برنامه‌هایی که بیشترین استفاده از حافظه شما را دارند در ابتدای لیست قرار بگیرند، برنامه مربوطه را انتخاب کنید.
گزینه Storage را بزنید.
در این قسمت باید Clear cache را بزنید تا اطلاعات کش مربوط به برنامه انتخابی پاک شود.این تنها کاری است که شما باید انجام دهید تا فایل‌های مربوط به برنامه در حافظه پنهان تان پاک شود. اگر به جایClear cache گزینه Clear data را بزنید اطلاعات داخل برنامه‌تان به‌طور کل پاک می‌شود و مثل حالتی است که برنامه را تازه نصب‌کرده باشید.
بعد از پاک کردن حافظه پنهان چه اتفاقی می‌افتد؟
بعد از پاک کردن فایل‌های درون کش، شما فضای ذخیره‌سازی اشغال شده را احیا خواهید کرد و برنامه نیز به صورت عادی روال خود را طی خواهد کرد.تمام داده‌های استفاده شدهٔ قبلی از بین رفته‌اند و ممکن است شما در اوایل حس کنید برنامه کمی با تأخیر اجرا خواهد شد اما با گذشت زمان و بر اساس استفاده شما از برنامه سرعت اجرا بالاتر می‌رود و باز فایل‌های موقت به صورت پنهانی در کش ایجاد می‌شوند.در پاک کردن کش، شما داده‌هایی مانند پیشرفت در بازی‌ها، وب‌سایت‌های موردعلاقه‌تان را که نشانه‌گذاری کرده‌اید، رمزهای درون مرورگر و… را از دست نخواهید داد.

دیدگاهتان را بنویسید