آموزش, سخت افزار

نکات روتین کامپیوتری

click2all

نکته کامپیوتری

۱۵ نکته کامپیوتری

بسیاری از اشخاص از نکته های جا افتاده و ابتدایی کامپیوتر بی خبر هستند. ممکن است از دید فردی که کامپیوتر خوانده این نکات بسیار عادی و طبیعی باشند اما شما از آن بی اطلاع باشید.

۱۵ نکته کامپیوتری

۱۵ نکته کامپیوتری که اگر ندانید موجب خنده دیگران خواهید شد!

1- لازم نیست در ابتدای آدرس ایمیل www گذاشت.

2- اینترنت لزوما  با علامت e آبی رنگ نشان داده نمی شود

در کامپیوترها یک علامتe  آبی رنگ وجود دارد که نشان دهنده مرورگر یا برنامه internet explorer متعلق به شرکت اینترنت اکسپلورر است. اینترنت یک شبکه است که قابل نمایش با آیکون نیست. مانند کانال های تلوزیون که می توانید آن را با یک تلوزیون پاناسونیک ویا تلوزیون سونی و یا هر مارک دیگری ببینید درست مانند همانe  که مرورگرهای دیگر مانند اپرا، فایرفاکس یا گوگل کروم به همین صورت دیده می شوند.

3-چت همان تلگرام نیست

چت کردن لازم نیست با برنامه تلگرام انجام شود با سایر برنامه ها می توان عمل چت کردن را انجام داد.

4.هر کامپیوتر لزوما ویندوز نیست

موضوع بسیار مهم این است که یک کامپیوتر صرفا به چیزهایی که روی مانیتور میبینید محدود نمی شود. خود کامپیوتر یک سیستم مهم است که برای روشن شدن ودیده شدن به یک برنامه نیاز دارد مانند یک تلوزیون که برای روشن شدن به گیرنده نیاز دارد. به برنامه نضب شده روی کامپیوتر برای بالا آمدن سیستم عامل می گویند. سیستم عامل های مرسوم در ایران عبارتند از ویندوز که ورژن های مختلفی دارد. 98 یا ویندوز xp یا ویستا از اولین سیستم عامل هایی است که شرکت تولید کننده آن ماکروسافت است. حالا  باید دقت کنید که ممکن است از سیستم عامل های دیگر مانند اپل یا  مک و یا … استفاده کنیم.

5- هر سیستم کامپیوتر لزوما پنتیوم نیست

 پنتیوم اسم یکی از مدل های پردازنده CPU شرکت اینتل است. پس مشخص است اگر از یک cPUشرکت دیگر مانند AMD استفاده کنیم دیگر این سوال که کامپیوتر پنتیوم چنده معنا ندارد. در ضمن مدل های پنتیوم قدیمی شده و معنی ندارند.

6- فایروال و آنتی ویروس یکی نیستند

 شباهت آنتی ویروس و فایروال از آن جهت است که هر دو باعث امنیت کامپیوتر می شوند اما به طور خلاصه می توان گفت فایروال  یا دیواره آتش از کامپیوتر شما در برابر ورود ویروس یا مهاجم جلوگیری میکند. آنتی ویروس یعنی اگر یک ویروس به هر طریقی به کامپیوتر شما وارد شد را از بین می برد.

7- فایل،  فولدر و درایو متفاوت هستند

با یک مثال می توانم آن را شرح دهم به طور مثال فرض نمایید در یک اتاق درایو مانند طبقه است که در آن پوشه ها و اسناد شما نگهداری می شوند، فولدر مانند پوشه های است که اسناد در آن قرار دارد و هر سند درون پوشه برابر فایل است. پس اگر از شما سوال شود سند در کجاست؟ شما پاسخ می دهید در طبقه دوم پوشه سبز رنگ و کاغذ آخر آن که معادل این سوال است تحقیق روانشناسی را که دانلود کردی کجاست؟ پاسخ این است در درایوC فولدر Ravan فایلravan.pdf مدل کامپیوتری تر: C:ravanravan.pdf

شاید به خاطر سپردن این موارد کمی سخت باشد. سوال این است که چطور این ها را به خاطر بسپرم؟ باید به یاد داشته باشید درایوها تعداد زیادی ندارند و عموما  C و D و E و اینها هستند. پوشه یا فایل را از ظاهر آن می توان تشخیص داد. فایل هم آخرین نقطه است یعنی یک آیتم که بعد از کلیک کردن روی آن وارد جای جدید نمیشوید و خود آن باز می شود.

به طور مثال هنگامی که روی یک فولدر کلیک می کنید می توانید وارد شوید، دوباره می توانید چیزی انتخاب کنید. در نتیجه این یک فایل نیست. ولی اگر شما روی یک عکس کلیک نماییدعکس باز می شود.

به ضورت کلی می توان گفت هر آیتمی که یک پسوند داشته باشد، مثلآ txt. یا jpg. و … داشته باشد یک فایل است.

8- پسوند فایل ها مهم است

پسوند به سه حرف انگلیسی آخر اسم هر فایل گفته می شود. پسوند به ویندوز شما می گوید فایل شما از چه نوعی است. برای مثال یک فایل متنی  که فقط نوشته را نمایش می دهد .txt است. عکس های شما عموما jpg یا png هستند عکس می تواند فرمت های دیگری مثل gif که متحرک است داشته باشند. فایل های فشرده عموما zip یا rar هستند.برای باز کردن فایل فشرده باید از نرم افزار winrar یاwinzip استفاده کنید. فایل های اجرایی یا setup یا بازی ها  دارای پسوند exe هستند. آهنگ ها هم که مطلع هستید mp3 یا wav هستند. پسوند فایل اطلاعات بسیاری می تواند به شما دهد. مثلا اگر فردی به شما فایلی با پسوند exe داد و گفت این عکس خودم هست احتمالا دروغ می گوید و به جای عکس برنامه مخرب یا ویروس فرستاده است.

9- وبلاگ و وب سایت متفاوت است

وبلاگ با وب سایت بسیار متفاوت است. وب سایت یک آدرس مستقل مربوط به یک نفر یا یک مجموع است اما در وبلاگ بی شمار افراد فعالیت دارند. در وب سایت آدرس به صورت rayabaan.com اما وبلاگ  admin.rayabaan.com است. در وب سایت تنها کاربران یا ادمین عضو سایت می توانند وارد مدیریت شوند و تغییرات اعمال کنند. البته برخی و بلاگ ها آدرس شخصی و منحصر هم دارند. و یک نکته دیگر این که وب لاگها و وب سایت ها می توانند منحصر باشند اما در وبلاگ ها هر فرد می تواند وارد بخش مربوط به خود شود و تغییرات اعمال دهد. وبلاگها غیررسمی تر از وب سایت ها هستند. یک تفاوت دیگر هم این است که وب سایت ها عمومآ سرویس یا محصول خاصی دارند اما وبلاگ ها  حداقل مستقیم سرویسی ارائه نمی کنند و فقط حاوی نوشته های نویسنده هستند.

10- دومین، دامین یا دامنه

 دامنه هر سایت مانند rayabaan.com یک دامنه است. اسم سایت (آدرسی که تایپ می کنید) دامنه هر سایت است. برای مثال یاهو یا خود گوکل یک دامنه است که مبلغی سالیانه باید بدهید تا دامنه را در صورت آزاد بودن بخرید. نکته قابل توجه این است که اکثر شرکت و برندهای معتبر دامنه خود را خریده اند.

11- هاست یا هاستینگ

به فضایی که محتویات و کدهای سایت در آن قرار می گیرد و از روی آن توسط سیستم شما خوانده می شود در یک کامپیوتر دیگر در جایی از دنیا است که به آن هاست می گویند.مثلا این مقاله در روی سرور رایابان در آلمان است.

این فضا توسط ششرکت هایی فروخته می شود اگر شما یک هاست500 مگابایتی می خرید یعنی 500 مگ فضا در اختیار دارید تا فایل ها را در آن بریزید.

12- پروکسی همان فیلتر شکن نیست

 پروکسی (proxy) همان فیلتر شکن نیست و هیچ ربطی هم به فیلتر شکن ندارد. به کامپیوتر اصلآ فکر نکنید، پروکسی می دانید مثل چیست؟ مثل اینکه من زنگ بزنم به شما بگم «اگر می تونی سر راه برو فلان کتاب فروشی ببین این کتاب را داره؟» شما می روید و از همانجا به من زنگ می زنید، می گویید «آره مثلآ فلان کتاب هست جلدش این رنگیه قیمتشم اینه…». این یعنی پروکسی.

وقتی شما IP و Port پروکسی را در برنامه ای وارد می کنید یا از فیلتر شکن استفاده می کنید کامپیوتر شما به یک کامپیوتر دیگه در جایی از دنیا وصل میشه و اون کامپیوتر میره اون آدرسی که شما می خواهید را باز می کن و به شما نشان میده. حالا اگر پروکسی شما در یک کشور خارجی باشه می تونه جاهایی بره که شما نمی تونید برید! خیلی واضحه نه؟

13- وی پی ان (vpn) و فیلتر شکن  یکی نیستند

لازم نیست به بررسی ساختار vpn بپردازیم. اما لازم استبه بررسی این موضوع بپردازم. vpn یک نوعی از شبکه است که اطلاعاتی که در آن رد و بدل می شود به خاطر فرایند رمزنگاری قابل دیده شدن نیست.

مثل چی؟ این سناریو را تصور کنید، من و دوستم و شما با هم در یک اتاق هستیم. من و دوستم هر دو علاوه بر فارسی به زبان چینی هم مسلط هستیم اما شما یک کلمه هم چینی بلد نیستید.

حالا شما به من به فارسی می گویید «تو حق نداری راجع به آن موضوع با دوستت صحبت کنی!». فرض کنید من شروع کنم به چینی با دوستم حرف بزنم چی؟ شما نمی توانید بفهمید من دارم راجع به چی حرف می زنم.

اینکه vpn به عنوان یک فیلتر شکن استفاده می شود هم موردی مشابه است. «آن موضوع» همان سایت مسدود شده است و «زبان چینی» هم همان رمزنگاری شبکه vpn.

14 RAM- بیشتر همیشه بهتر نیست

 به طور کلی رم و حافظه بیشتر بهترین نیست. به صورت کلی می توان گفت یعنی این عدد ها هر چقدر بزرگتر می شوند الزامی نیست که بهتر شوند. دلیل مهم آن این است که ممکن است کامپیوتر شما ظرفیت استفاده از آن را نداشته باشد.  به عنوان مثال، اگر  ویندوز های 32 بیت استفاده می کنید به این معنی است که استفاده بیشتر از 4 گیگ رم لازم نیست. یعنی اگر شما 8 گیگ رم هم داشته باشید هیچ فرقی نمی کند.

15- پر قدرت بودن  یکی از اجزای کامپیوتر ضعیف بودن اجزای دیگر را جبران نمیکند

 این جمله را بارها شنیده ام. هر عضو از کامپیوتر یک وظیفه منحصر دارد. برای مثال قوی بودن RAM ضعف CPU را جبران نمی کند. بسیار شنیده ام که می گویند «این بازی به 2 گیگ رم نیاز دارد ولی اگر CPU ات قویه با 1 گیگ هم جواب میده» از پایه این جمله غلط است.

دیدگاهتان را بنویسید